درآمدی بر ساخت انیمیشن سه بعدی کامپیوتری - قسمت دوم - مدلسازی

۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه , Posted by Parham at ۲۰:۰۶:۰۰
Share

  مدل سازی یکی از پر مخاطب ترین تیترهای تولید انیمیشن های سه بعدی کامپیوتری است؛ از جایی که بیشتر سه بعدی کارها، ورود خودشون رو به عرصه ی انیمیشن های سه بعدی کامپیوتری با مدل سازی شروع میکنن، همیشه تعداد افرادی که مسلط به مدل سازی هستند بخش کلی تری از سه بعدی کارها رو تشکیل میدن (تقریبا همه) و این رقابت رو در این عرصه تنگ تر میکنه، کسانی که گلیم خودشون رو در این وادی از آب بیرون میکشن در همه ی ابعاد بهترین کار رو در کمترین زمان ممکن انجام میدن. در این تاپیک به توضیح ماهیت این تیتر میپردازم و اینکه در واقع مدل سازی چه جایگاهی در تولیدات سه بعدی کامپیوتری داره و شما باید چیکار کنین که یکی از بهترین ها باشید.

  برای درک بهتر اینکه مدل سازی سه بعدی کامپیوتری چیه و شما با چه چیزی سر و کار دارید، به پیشینه آن تا قبل از ورود کامپیوتر به این عرصه میپردازیم؛ یعنی مجسمه سازی...

  شما برای مجسمه سازی، احتیاج به شناخت مواد، درک صحیحی از حجم، تسلط به فرم و در نهایت و از همه مهمتر "خلاقیت" دارید. وقتی بدانید چگونه شکل یک چوب را به آنچه در ذهنتان میگذرد تبدیل کنید، یعنی ابزار و مواد کارتان را شناخته اید، وقتی یک حجم سفالی میسازید که بیانگر قدرت بصری شما در ایجاد یک مفهوم است، یعنی خلاقیت دارید؛

  در مدل سازی کامپیوتری هم همین چیزها رو لازم داریم، تنها تفاوت اینجاست که ماده خام ما برای حجم سازی قرار نیست خود چوب یا سنگ یا خمیر باشه. در نرم افزارهای سه بعدی کامپیوتری، از چند متد ریاضیاتی-مختصاتی برای مدل سازی استفاده میشه که به لطف برنامه نویس ها، این متد ها تحت شرایطی تبدیل به نوعی خمیر مدلسازی با قابلیت های بسیار وسیع شده. پر کاربرد ترین آنها در عرصه انیمیشن به متد "Poly Modeling" نسبت داده میشه.

  تنها چیزی که در مرحله اول این کار لازم دارید، اینه که پکیج سه بعدی خودتون رو برای آغاز شناخت ابزار مدل سازی کامپیوتری انتخاب کنید. من نرم افزارهای پایه سه بعدی محصول کمپانی "Autodesk" رو بهترین انتخاب میدونم، ولی شما به سلیقه خودتون بیشتر از توصیه دیگران توجه کنید! در این جا برای توضیح روند کارکرد از نرم افزار "3D's Max" استفاده خواهد شد که صرفا به دلیل تسلط شخصی من بوده و تمام تلاش خود را در فراگیر بودن مباحث برای استفاده کننده های سایر برندها خواهم کرد.


From تالار رسانه کودک و نوجوان
پرینت اسکرین نرم افزاری که از آن برای توضیح استفاده خواهد شد
 

Currently have 0 نظر: