مراحل ساخت انیمیشن (قسمت سوم) استوری برد

۱۳۸۹ فروردین ۴, چهارشنبه , Posted by Elnaz Forouhari at ۱۰:۱۷:۰۰
Share

Storyboard

استوری برد تعداد زیادی نقاشی از پلان هاست. طراح استوری برد، با توجه به چیزهایی که در اختیار دارد (فیلمنامه، فیلمنامه مصور، و کانسپت ها)، کلیات تمام نماهای فیلم را در کاغذهای خط کشی شده طراحی می کند. هر جا قرار است دوربین کات بخورد و نما عوض شود، طراح استوری برد، نمای جدید را در یک قاب جدید طراحی می کند. معمولا در یک صفحه A4 سه قاب یا بیشتر است که هر قاب مربوط به یک نما (پلان) جدید است. طراح استوری برد باید پیش خودش محاسبه کند حرکتها و دیالوگهایی که مربوط به هر نما است، چقدر طول می کشد، و بر طبق آن ها در کنار هر قاب، چند خط توضیح بنویسد. مثلا:


S03-P25
مادر از سمت راست وارد می شود، به ایمان نگاه می کند و می گوید: چرا اتاقت رو جمع نکردی؟!
5 ثانیه - cut

(در این توضیحات، S03-P25 یعنی اینکه این نما مربوط به سکانس 3 و پلان 25 است. بقیه توضیحات مربوط به حرکاتی است که در این پلان باید ساخته شود، و دیالوگهایی که باید گفته شود. کل این نما 5 ثانیه طول می کشد و در آخر کات می خورد و به نمای بعدی می رود.)


استوری برد معمولا سیاه و سفید است و در آن فضاها، شخصیت ها، حرکات و دیالوگ ها را مشخص می کنند. سایز قابهای استوری برد باید استاندارد باشد. چون طراح استوری برد بر اساس دیدگاه هنری و زیبایی شناسانه طراحی پلانها را انجام می دهد. و در هر کادر، ترکیب بندی مناسب متفاوت است. اندازه کادر برای فیلمهای تلویزیونی 1.33:1، برای فیلمهای بلند سینمایی 1.85:1، و برای فیلمهای سینمااسکوپ و wide، سایز استاندارد 2.35:1 است.
این مرحله، آخرین مرحله کم خرج انیمیشن است. بعد از این مرحله، دیگر عملا نمی شود موضوع فیلم و یا بعضی از سکانسها را تغییر داد. اگر بخواهیم داستان به خوبی روایت شود، باید این مرحله را جدی بگیریم و برایش وقت کافی بگذاریم.
بعد از اینکه کارگردان، استوری بردها را تایید کرد، از آنها کپی می گیرند و در اختیار انیماتورها قرار می دهند. در شرکت های هنری معمولا استوری بردها را به دیوارها هم می چسبانند. چون بارها و بارها باید به آنها رجوع کرد.



نمونه استوری برد


این موضوع را هم باید اضافه کنم که حرکت های دوربین باید در قاب های استوری برد مشخص باشه. مثلا در تصویر زیر، حرکت zoom in داریم (معادل فارسیش می شه: قیژ به داخل!!) یعنی اول نمایی از آدم و صندلی را داریم، بعد، دوربین به صورت آدمک نزدیک می شود. فلش ها و کادر قرمز رنگ محدوده زوم را مشخص می کنند:



در عکس بعدی zoom out داریم (قیژ به خارج!!) :D



عکس بعدی (کادر عمودی سمت چپ) مربوط به حرکت tilte up است. یعنی اول دوربین، پسر نیزه به دست را نشان می دهد، بعد به سمت بالا و صورت و دستهای اژدها حرکت می کند. فلش های بیرون کادر (سمت چپ) حرکت دوربین را مشخص می کنند. فلش های داخل کادر، حرکت اژدها را نشان می دهد. (کلا هر جا حرکت pan ،tilte یا arc داشته باشیم، اندازه کادر، کش می آید).



محقق و نویسنده: الناز فروهری
اولین انتشار در فروم مجیدآنلاین

Currently have 0 نظر: