آشنایی با انیمیشن

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه , Posted by Elnaz Forouhari at ۶:۱۸:۰۰
Share

این سری مقاله ها رو قبلا توی فروم مجیدآنلاین گذاشته بودم و بعضی ها رو برای مجله گاما فرستاده بودم... یادش به خیر!! قبلا برای هر مطلب، چند هفته سرچ می کردم و می شه گفت یه کار تحقیقاتی بود مخلوطی از تالیف و ترجمه...
....................



آشنایی با انیمیشن و روشهای مختلف ساخت آن

مجله گاما - شماره پنجم - اردیبهشت 1388
نویسنده: الناز فروهری


اکثر ما انیمیشن های دوران کودکی خود را به یاد می آوریم. زمانی بود که با اشتیاق جلوی تلویزیون می نشستیم و منتظرپخش انیمیشن مورد علاقه خودم می ماندیم و گاهی به اصطلاح، کارتون می دیدیم. "کارتون" در واقع واژه درستی برای انیمیشن نیست. کارتون یعنی نقاشی کارتونی. یعنی تصویرفانتزی که حرکت ندارد. در ایران از این کلمه به غلط به جای "انیمیشن" استفاده می شود. اصطلاحات دیگری که به جای انیمیشن استفاده شده، پویانمایی، جان بخشی، مضحک قلمی، تصویر متحرک، و نقاشی متحرک است. ولی انیمیشن هر چه که باشد، برای ما بسیار خاطره انگیز است و رویاهای کودکیمان با آن گره خورده است. بارها خود را به جای شخصیت های انیمیشن گذاشته ایم و در خوشی ها و ناخوشی ها با آنها همذات پنداری کرده ایم. در آینده قصد داریم درباره انیمشین، روند تولید آن، و روشهای مختلف ساخت آن صحبت کنیم.


انیمیشن چیست؟

انیمیشن از کلمه anima در لاتین به معنای "جان" می آید. در واقع، هنر ایجاد توهم حرکت برای اشیای بیجان را انیمیشن می گویند. یا به عبارتی، هر فیلمی که در روند ساخت آن، روی هر فریم (قاب تصویری) کار شود و فیلمبرداری آن به صورت فریم به فریم انجام شود انیمیشن است. یعنی به فیلمی که برای هر 24/1 ثانیه آن برنامه ریزی و عملیات ساخت مجزا انجام شود انیمیشن گفته می شود.
انیمیشن نمایش سریع و پشت سر هم تعدادی تصاویر است. این تصاویر می توانند نقاشی، جسم، یا حتی مدل زنده باشند که با تغییر شکل، یا عوض کردن محل قرارگیری آنها، توهم حرکت به وجود بیاید. این توهم بر اساس یک پروسه ذهنی در انسان شکل می گیرد به نام ماندگاری موقت تصاویر. وقتی چند عکس مرتبط با هم، به سرعت جلوی چشم انسان نمایش داده شود، مغز تصور می کند یک عکس را می بیند. این حس حرکت ناشی از خطای دید انسان است و با روشهای مختلفی می توان آن را بوجود آورد.
انیمیشن صامتی به نام Humorous Phases of funny Faces (فکاهی های صورت های مسخره) از استوارت بلکتون را اولین انیمیشن استاندارد می دانند و بلکتون به عنوان اولین انیماتور واقعی شناخته شده است. این انیمیشن در سال 1906 ساخته شد و موضوع آن تغییر شکل نقاشی هایی است که یک نفر روی تخته سیاه می کشد. امروزه متداولترین شکل انیمیشن، کارهای سه بعدی یا دوبعدی است که برای سینما یا تلویزیون ساخته می شود. در عین حال شکل های دیگری از انیمیشن هم وجود دارد.

فکاهی های صورت های مسخره- کارگردان: استوارت بلکتون

قالبهای مختلف انیمیشن:

- انیمیشن سنتی (دو بعدی و دستی)
- انیمیشن Stop Motion (حرکت دادن اشیا یا عروسکها)
- انیمیشن کامپیوتری
- انیمیشن تلفیقی

انیمیشن سنتی (دو بعدی و دستی) به انیمیشنی گفته می شود که تمام تصاویرش روی کاغذ نقاشی شده باشد. برای ایجاد توهم حرکت، هر طراحی تفاوت ناچیزی با طرح بعدیش دارد. طراحی ها معمولا روی کاغذ یا طلق ترسیم می شوند. انیمیشن هایی مثل سفیدبرفی (محصول 1937 آمریکا)، مزرعه حیوانات (1954 انگلستان)، و شهر اشباح (2001 ژاپن) با این روش ساخته شده اند.

شهر اشباح- کارگردان: هایائو میازاکی


در انیمیشن Stop Motionعروسک ها و اجسام را حرکت می دهند و به صورت فریم به فریم از آنها فیلمبرداری می کنند. عروسکهایی که برای این نوع از انیمیشن ساخته می شوند، معمولا یا خمیری هستند، یا مفاصل انعطاف پذیر دارند. سریال های پت و مت (محصول 1976 چکسلواکی)، والاس و گرومیت (آمریکا)، و انیمیشن عروس مرده (2005 آمریکا) با این روش ساخته شده اند.



عروس مرده- کارگردان: تیم برتون


در انیمیشن کامپیوتری، همانطور که از نامش پیداست، از کامپیوتر برای ساخت انیمیشن استفاده می شود. به این صورت که ابتدا اطلاعاتی به کامپیوتر داده می شود، سپس بسیاری از کارها توسط آن محاسبه می شود. انیمیشن های کم حجمی که برای اینترنت ساخته می شوند، نمونه هایی از انیمیشن دوبعدی کامپیوتری هستند. انیمیشن داستان اسباب بازی (محصول 1995 آمریکا) و ماداگاسکار (2005 آمریکا) از نمونه های سه بعدی کامپیوتری هستند.


داستان اسباب بازی- کارگردان: جان لستر


انیمیشن تلفیقی، تلفیق تکنیک های مختلف انیمیشن با فیلم زنده است. به این صورت که بخشی از فیلم در واقعیت فیلمبرداری می شود و سپس با استفاده از کامپیوتر با انیمیشن تلفیق می شود. عمده ترین استفاده از این تکنیک در موزیک ویدئوها و جلوه های ویژه سینمایی است. انیمیشن آلوین و موش خرماها (محصول 2007 آمریکا) نیز با این روش ساخته شده است.


آلوین و موش خرماها- کارگردان: تیم هیل


چه چیزهایی در انیمیشن است که آنرا جذاب می کند؟ چگونه یک انیمیشن ساخته می شود؟ انیمیشن های موفق چه خصوصیاتی دارند؟ در قسمت های بعدی به این موارد می پردازیم.

Currently have 0 نظر: